Kaikki matkapuhelimet ja muut tallentavat laitteet kerätään ennen näytöksen alkua ja säilytetään valvotussa tilassa.
Samoin osallistujia pyydetään jättämään laukkunsa ja takkinsa säilytykseen. Elokuvasalia tarkkaillaan infrapunakiikareilla näytöksen ajan.
Tällä halutaan kaiketi varmistaa, ettei kukaan suomalainen toimittaja rääpäise hätäistä camia kolmos-Hämyristä p2p-verkkoihin. Ajatus on kaunis, mutta täydellisen naurettava. Suomessa on paljon elokuvapiratismia, mutta se ei kyllä tarkoita elokuvateatterissa videokameroita heiluttelevia rosmoja.
Se tapahtuu muualla, tässä tapauksessa Kiinassa:
China’s infamous movie pirates have done it again — ”Spider-Man 3” is already being sold on Beijing’s streets almost two weeks ahead of its U.S. premier.
Joten Sony ja Buena Vista, otetaanko järki käteen? Olisitte voineet käyttää infrapunamiesten palkkaamiseen menevät rahat esimerkiksi minun kuskaamiseeni Helsinkiin, nimimerkillä ”Ei yhtään katkera”
3 Comments
Moiseen tarkkuuteen ei ole syynä suomalaisten nipotus. Käsky kuuluu Hollywoodista asti. Nämä tarkat käytännöt ovat ihan tavallisia sellaisissa tilanteissa, joissa näytetään leffoja huomattavasti ennen niiden ensi-iltaa, vaikka sitten ammattilaisille. Suurten maailmanensi-iltojen ennakoissa teknovehkeiden poistaminen ja infrapunatarkkailu on arkipäivää, näköjään nyt myös Suomessa. Jotenkin kun eivät tahdo maailmalla uskoa, vaikka kuinka selittäisi erityisesti suomalaisten olevan tunnettuja rehellisyydestä…
En kuvitellut, että suomalainen levittäjä olisi pistänyt moisen ruljanssin pystyyn ihan silkasta oma-aloitteisuuden riemusta. Sanon vaan, että jonkun tolkun saa pitää.
Levy-yhtiöt pyörittävät ennakkokuuntelurumbaa, joka on vielä hankalampaa – leffakriitikko sentään pystyy sanomaan jotain yhden katselukerran jälkeen, mutta levyarvioija on kertakuuntelulla aika tyhjän päällä.
Itse asiassa äskettäin Nine Inch Nailsin Year Zeron kanssa kävi sillä tavalla hauskasti, että levyn ennakkokuuntelu oli (muistaakseni) keskiviikkona, mutta Reznor oli pistänyt jo saman viikon maanantaina koko levyn streamattavaksi bändin verkkosivuille, kas kun joku oli vuotanut ennakkokopion nettiin.
* * *
Toinen juttu on se, loukataanko tässä toimittajajumalan oikeutta arvioida elokuva ennen kuin se tulee teattereihin. (Mitähän vaikka Kaleva tekee?) Jenkeissähän no previews tarkoittaa yleensä jotain Snakes on a Planen tai Ghost Riderin tasoista ripulipläjäystä, joiden menestystä kritiikit eivät varsinaisesti paranna.
Mutta kuten sanottua, syy yhdelle pressinäytökselle on varmaan ihan tolkullinen. Tämä turvajärjestelykohkaaminen vaan tuntuu hölmöläisten hommilta.
Nyt Sonyn edustajat sanovat, että paskat sitä ole vielä piratisoitu: http://www.variety.com/article/VR1117963753.html?categoryid=13&cs=1&nid=2562