Siinä on varmaan jotain perää, mutta ainakin Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA:n mukaan viime vuoden parhaiten myyneet pelit (yli 20 000 kappaletta) olivat The Sims 2 Lemmikkielämää, NHL07, Need For Speed Carbon, GTA: Liberty City Stories, SingStar Legendat (mikrofoneilla), The Sims 2 Yliopisto ja The Sims 2 Yöelämää. Noista väkivallalla mässäilee vain GTA.
Seuraavassa, yli 10 000 kappaletta myyneiden pelien ryhmässä alkaa tulla jo vähän damagea, mutta ei vieläkään kovin paljon: Counter Strike Anthology, Counter Strike Source, SingStar Legendat, FlatOut 2, BUZZ Music Quiz (summereilla), Pokémon Emerald, GTA: San Andreas Platinum, Agent Hugo, The Sims 2 Lemmikkielämää, The Sims 2 Joulun kamasetti, Nintendogs, Prätkähiiret , NHL07, Gears of War, Karvinen 2, The Elder Scrolls IV Oblivion, Battlefield 2142, The Sims 2 Pets Edition, The Sims 2 Perhepakkaus Kamasetti.
Jos tuosta summaillaan väkivallalla myyvien pelien myyntiluvut (GTA, CS:t, Gears of War, Oblivion ja BF2142), tulos on 95 918 kappaletta. Ei-väkivalta-pelejä on myyty puolestaan 290 971 kappaletta.
Sanoisin, että ainakin näiden lukujen valossa on hieman liioiteltua väittää, että action se on joka pelejä myy. Ja se on muuten fakta
.
One Comment
En ole pelannut oikeastaan enää vuosiin, joten en osaa antaa mitenkään päteviä yleistyksiä peliteosten nykytilasta, mutta jotenkin tuntuu, ettei Lindholmkaan ole paneutunut kulttuurinhaaraan kovin antaumuksella.
Counter Strikenkaan suurin viehätys ei taida olla pelkästään väkivalta vaan suuri osa homman ydintä on pelaajien taktinen yhteistöiminta – jos olen ymmärtänyt oikein, niin siinä ei pärjää silmittömällä väkivallalla, vaan pikemminkin sellaisen välttämisellä. Toki aseet ja kuolemanpelko viehättävät, peli ei myisi yhtä hyvin, jos kuolevaisten eliittijoukkojen ohjaamisen sijasta siinä heiteltäisiin tutussa ja turvallisessa ympäristössä vesi-ilmapalloja (sellainen on hauskempaa IRL)