Haidtin teesi on tämä: jos mitataan ideologian toimivuutta ihmisten onnellisuuden maksimoimisella, uskonto tuottaa onnellisempia ihmisiä kuin ateismi.
Selitys menee jokseenkin näin. Ateismi ja liberaali ajatusmaailma painottavat yksilön vapauden merkitystä yhteiskunnassa. Tätä Haidt kutsuu sopimusyhteiskunnaksi. Karkeasti yksinkertaistaen mitä vain saa tehdä, kunhan siitä ei ole haittaa muille. Tämä lähestymistapa pyrkii maksimoimaan onnellisuuden ja minimoimaan kärsimyksen.
Sen sijaan uskonnollisen ihmisen näkemys yhteiskunnasta on mehiläispesä, jossa ryhmän menestys on perusarvo. Siteeraan vapaasti:
Yksilöllisiä mehiläisiä syntyy ja kuolee tuhansittain, mutta pesä elää pitkään ja jokaisella yksilöllä on oma tehtävänsä sen menestyksen takaamisessa. Suurimmat ongelmat ovat ulkopuolisten hyökkäykset ja sisältä päin tapahtuva yhteisten arvojen mädättäminen. Kumpikin voi johtaa pesän kuolemaan, joten kaikkien täytyy vetää yhtä köyttä ja olla valmis uhrautumaan yhteisen hyvän vuoksi.
Ja mistäkö sitten Haidt tietää, että uskonnolliset yhteiskunnat ovat onnellisempia? No, ensinnäkin uskovaiset lahjoittavat enemmän rahaa sekulaareille hyväntekeväisyysorganisaatioille ja naapureille. He uhraavat aikaansa ja lahjoittavat enemmän verta – molemmat varsin hyviä epäitsekkyyden mittareita.
Joten jos uskoo, että hyvässä yhteiskunnassa ihmiset ovat onnellisia, on kyettävä selittämään, miksi liberaalien perusarvona pitämästä vapaudestaan tinkivät uskovaiset ovat ateistiliberaaleja onnellisempia.
4 Comments
Mää olen ajatellut melko lailla artikkelin linjan mukaisesti. Juuri tämän vuoksi suhtaudun uskontoihin positiivisesti, paitsi milloin niillä on pyhä sota -tyyppisiä vaikutuksia. Ja olen suorastaan harmissani, ettei minua ei ole uskovaiseksi kasvatettu, enkä näin ollen oikein näe itseäni tulemassa uskoon, koska se sotisi järkeäni vastaan ja tulisi kaikesta onnellisuudesta huolimatta hölmö olo. Mutta pointti: USKON (hee), että uskonto tekee onnellisemmaksi. On jotain, mihin voi luottaa. Ei ole oman vajavaisuutensa varassa, vaikka vastapainoksi onkin ehkä vähemmän vapaa. (Ja onko? Kristitythän kovasti mainostavat Jumalan ihmisille suomaa vapaata tahtoa.)
Kyllä minäkin olen ymmärtänyt, että uskontojen voima olisi nimenomaan niiden lohduttavassa voimassa. Uskohan perustuu yleensä lupaukseen kuolemanjälkeisestä paremmasta elämästä – ainakin kristinuskossa on näin. Eli ei sillä niin väliä, mitä juuri nyt tapahtuu, sillä kuoleman jälkeen on kaikki paremmin.
Sam Harris väänsi Uskon loppu -kirjassaan asian rautalangasta jotenkin niin, että elämä on pohjimmiltaan menettämistä: vanhemmat, ystävät, puolisot, kaikki tuttusi kuolevat lopulta. Itsekin tiedät kuolevasi täysin varmasti, ja kaikki tekemisesi on pohjimmiltaan tuon ahdistavan ajatuksen pakenemista.
Elämän suuret menetykset ja vaikeudet on paljon helpompi kestää, kun niillä tuntuu olevan jokin merkitys. Lapsesi/perheesi/puolisosi kuoli, koska Jeesus se vain hyvyydessään tahtoi hänet vierelleen ”vähän aikaisemmin”. Ikävä homma, mutta kun jaksat odottaa, niin siellähän sitä taivaassa sitten kohdataan. Ja sitä odotellessa voi rukoilla.
Dawkinsilaisella liberaaliateistilla ei ole vastaavaa turvaverkkoa tai vaikeilta ajatuksilta suojaavaa, kaiken kuittaavaa suurta selitystä. Geenit vain monistavat itseään, elämällä ei ole mitään ennalta mietittyä tarkoitusta, kuoleman jälkeen jää vain raato.
Eli onhan ateistilla paljon vaikeampaa ja varmasti siten onnettomampaa?
(Ja ei, en lukenut Haidtia vielä. Luen kohta.)
Minäkin epäilen tinkiikö keskiverto suomalainen liberaalikristitty vapaudestaan uskonnon takia. Itse en ainakaan tunnista tai tunnusta tinkiväni.
Käy muuten katsomassa minkälainen tappelu syntyi, kun hs kehtasi väittää, että uskonnollisuus saattaa vaimentaa kipua:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus+Uskonnollisuus+vaimentaa+kipua/1135239967451
http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=143587&messageID=2467981�
Se on perkele uskontoa joten sen täytyy olla aina haitallista tai sitten jos uskovaiset pääsee jostain helpommalla niin se johtuu siitä että ne on niin tyhmiä!
Aika irrelevantti; uskonto mm. estää tiedettä, jolla on oikeasti jopa kestävästi ja perustumatta itsensä kusettamiseen mahdollisuuksia tuottaa myös sitä onnellisuutta. Uskontojen track record taas puhuu puolestaan että saatananmoisella määrällä paskaa maksetaan kyllä sitä onnellisuutta sielläkin puolella – sitä se itsekusetus teettää.