Yhteenveto parin edellisen päivän audiovisuaalisista kokeiluista.

Spartacus

Herranen aika kun sillä on kestoa! Mutta omituisinta on se, ettei elokuva silti tunnu hitaalta, ainoastaan pitkältä. Melkoista patsasteluahan tämä(kin) pahimmillaan on. Toisaalta taas roomalaisten selkäänpuukotukset ovat oikein maittavaa kamaa ja leffan parasta antia yhdessä sairaalloisen suuren taistelukohtauksen kanssa.

Minusta on vain aika omituista, että ensin kymmenentuhatta ihmistä taistelee viisi minuuttia ruudulla ja sitten leikataan taistelunjälkeiseen kuvaan, jossa hävinneet jo istuskelevat kahleissa. Tai sitten en vain seurannut kovinkaan tarkkaan.

(Muut arviot: Amazon.com, Nyt, NY Times)

Comedian

Mainio dokumentti stand up -koomikon arjesta Yhdysvalloissa. Toisena tarkkailukohteena on Jerry Seinfeld, joka yrittää paluuta klubikiertueille, toisena taas Orny Adams, joka yrittää läpimurtoa samoille areenoille. Molempia hermostuttaa niin maan perusteellisesti, joskin aivan eri syistä. Kevyellä kalustolla kuvatussa dokkarissa roikutaan kärpäsenä katolla niin savuisissa New Yorkin klubeissa kuin Late Night -ohjelmien lavasteissakin.

On turha odottaa, että tämän pätkän ääressä pääsisi röhöttämään ääneen (Sonja lukittautui vessaan viiden minuutin kohdalla). Sen sijaan meille stand up -maailmasta kiinnostuneille mutta maailman laidalla asuville ihmisille tarjolla on naseva kuvaus koomikon työtahdista, epävarmuudesta, taustatyöstä, voiton hetkistä ja tietenkin ihmisten naurattamisesta.

(Muut arviot: NY Times)

Animatrix

Wau. Olisipa Matrix Reloaded ollut yhtä hyvä. Loistavaa kuvallista oivallusta, kokeilua, melkein esseetyylisiä tarinoita ja mainio valikoima erilaisia animetyylejä: luonnosmainen, tarkka tietokoneanimaatio, graafisen harmaa ja niin edelleen.

Minusta nykyaikaisten visuaalisten erikoisefektien paradoksi on siinä, että niillä pyritään matkimaan todellisuutta, kun fantastisen tai surreaalisen luominen olisi paljon kiinnostavampaa. Animaatiokin kompastuu välillä samaan pulmaa, kuten kävi hyvin ilmi siitä Final Fantasy -pökäleestä (’Final Fantasy’ is the first film with human leads played by nonactors, if you don’t count ’Pearl Harbor’NY Times), jota ihmiset humalapäissään nimittävät joskus elokuvaksi. Animatrix sen sijaan heittää ruudulle juuri sellaisia kuvia, joita ei oikeiden ihmisten avulla saada aikaan, ainakaan vielä.

Aihetta sivuten Ilkka Kokkarinen epäili, että niinköhän seuraavaksi pyritään realistisiin toimintakohtauksiin vastapainona täysin yli äyräittensä paisuneelle supersankaritappelemiselle. Epäilen moista suunnanmuutosta, sillä bullet time on semmoinen toimintaelokuvan megatrendi, josta ei ihan heti päästä. Tätä näkemystä vahvistaa melko lailla mm. Charlien Enkelit 2 -elokuvan traileri sekä saman leffan kuvamateriaalista pääosin kokoon parsittu Pinkin musiikkivideo.

(Muut arviot: Nyt)

PS: Aiheeseen liittyy erittäin etäisesti se, että New York Timesissä oli artikkeli digifilmien kehittämisestä. (Tajusin juuri nyt vasta äsken, että tuo sanapari voi kuulostaa oudolta.) Toisaalta Alex Cox ei tykkää Hollywoodista ja on sitä mieltä, että digifilmi ei ole hyvä idea.